De naam en
het nummer van het leerplan:
VVKSV, leerplan Toegepaste chemie-2014-025
De leerplandoelstelling(en) waarop de blog
van toepassing is:
Leerplan
secundair onderwijs, derde graad TSO, Toegepaste Chemie
Algemene doelstellingen:
-
De
algemene bruto formule van alkanen, alkenen en alkynen interpreteren en
weergeven
- voor eenvoudige onvertakte en vertakte
alkanen, alkenen en alkynen een correcte benaming geven.
- vanuit
een gegeven molecuulformule (bruto formule) de structuurformule weergeven
- isomeren
op basis van een eenvoudige gegeven molecuulformule (brutoformule) opstellen
- In de tweede graad is het
onderscheid tussen organische en anorganische stoffen aan de hand van de
herkomst of de gegeven formule reeds aan bod gekomen.
De
bindingsmogelijkheden van het koolstofatoom en de ruimtelijke structuur van
koolstofverbindingen zijn reeds in vorige doelstellingen behandeld.
- De alkadiënen kunnen hier ook bij
betrokken worden.
- Voor de naamgeving van
de koolstofverbindingen volgt men de (nieuwe) IUPAC-regels. Dit betekent o.a.
dat bij monofunctionele koolstofverbindingen het positienummer van de
functionele groep vóór het achtervoegsel wordt
geplaatst. Men spreekt bij voorkeur van butaan-1-ol (en niet 1-butanol).
- Het is aangewezen gebruik te maken van stereomodellen.
Cycloalkanen en cycloalkenen kunnen bij de voorbeelden aan bod komen.
Structuur (keten/plaats) en geometrische isomerie komen hier aan
bod. Functie-isomerie komt later ter sprake. Optische isomerie wordt gezien bij
de polyfunctionele koolstofverbindingen.
Deze doelstelling kan gekoppeld worden aan de studie van de naamvorming.
De manier waarop ik de blog/site didactische zal inzetten in je klas.
Tijdens de allereerste les zal ik er de leerlingen direct attent op maken dat ik ook gebruik maak van een blog, waarop ze de les kunnen nazien, extra oefeningen maken, filmpjes bekijken en de laatste actuele nieuwtjes betreffende onze les op kunnen terugvinden. De eerste les zal ik de studenten, gebruik makende van mijn eigen laptop, hun tonen hoe ze op de site kunnen gaan en samen met hun alle pagina's doorlopen.
Eventueel kan ik ook een 'tablet dag' voorzien (indien tablets aanwezig) om samen met hun de PowerPoint presentatie (op hun tablet) door te nemen via hun eigen tablet, smartphone,... dan kunnen ze zelf interactief alles doornemen en ondertussen ook meevolgen op de Powerpont presentatie en bord.
Zelf zal ik tijdens elke les, op het bord en in de Powerpont presentaties refereren naar deze blog.
Noteer hierbij zeker welke werkvormen en didactische principes je hierbij hanteert.
Motivatiefase: online werken of iets interactief maken maakt de leerlingen ook wakker en interactief, de koolstofchemie wordt hierbij ook direct gelinkt aan de structuren die ze eerder gezien hebben (motivatieprincipe, aanschouwelijkheidsprincipe en integratieprincipe).
Lesfase I: verwerven: de leerlingen kunnen op hun eigen manier de verschillende pagina's online waarnemen en op hun eigen tempo verwerven (aanschouwelijkheidsprincipe, differentiatieprincipe). Op de startpagina wordt ook een link gelegd naar de reeds geziene leerstof (integratieprincipe). De leerstof beperkt zich tot datgene dat de leerlingen dienen te kennen, de extra leerstof zal altijd aangeduid worden met het woord extra, actueel of weetjes. Dit zal ook meegedeeld worden aan de studenten dat dit geen examenleerstof is. (geleidelijkheidsprincipe)
Ook is er voor de leergierige studenten een link voorzien naar 'actuele info en weetjes', op deze manier kunnen deze studenten alvast deze sites bekijken. (differentiatieprincipe)
Lesfase 1: verwerken: naast het bord en de Powerpont presentatie kunnen de leerlingen ook de bijpassende oefeningen online opvragen (via de site, tabblad oefeningen) en maken aan de hand van vragen opgesteld met behulp van het programma ter beschikking gesteld op de site van educaplay. Hier kunnen de studenten op hun eigen tempo de oefeningen maken en herhalen. (herhalingsprincipe, activiteitsprincipe en differentiatieprincipe)
Er zijn ook extra oefeningen voor de studenten die graag meer oefeningen zouden maken en/of sneller kaar zijn.
Ook zijn de oplossingen van de oefeningen beschikbaar indien de studenten zichzelf zouden willen evalueren (differentiatieprincipe).
Herhaling: De leerlingen kunnen voor zichzelf via de online website alle geziene leerstof herhalen. ook is er een link voorzien met een 'mindmap' van de leerstof .(herhalingsprincipe)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten